Nostalgie

23 februari 2010 - Singapore, Singapore

Nadat ik terug vloog vanuit Nieuw Zeeland heb ik een aantal dagen met mijn ouders doorgebracht in Sydney. De grote toeristisch trekpleisters kwamen (nogmaals) voorbij: The botanical Gardens, Opera House, Harbour Bridge, The Rocks, Manly and Bondi Beach. Ondanks wat regen en accomodatie stress heb ik een paar top dagen met mijn ouders gehad. Ik vond het echt ontzettend leuk om hen een blik te laten werpen op mijn leventje hier. Sydney voelt voor mijn echt als mijn 'thuis-stad' in Australie en het was daarom fijn dit aan hen te kunnen laten zien. Het hoogtepunt vond ik persoonlijk de avond dat we naar een van de gezinnen gingen waar ik voor gewerkt hebt. Het eerste glas wijn was binnen vijf minuten ingeschoken en pas een aantal glazen en een pizza later zeiden we weer gedag. Ik vond het echt een ontzettend gezellige avond en vond het echt heel leuk dat ook mijn ouders zo'n gezellige avond hebben gehad! Fijn om hen aan de mensen te kunnen voorstellen waar ik het zo naar mijn zin heb gehad. En echt heel fijn om Fleur weer te zien, zo'n gigantisch schattig meisje.
Vanuit Sydney ben ik de 10e naar Adelaide gevlogen. De volgende dag vertrok ik gelijk al naar Kangaroo Island dus veel tijd om de stad te ontdekken had ik niet. Op aanraden van Marieke wilde ik naar de cinema in the botanical gardens. Aangezien het park al vroeg gesloten werd, belande ik in een cafetje waar ik heerlijk onder het genot van een drankje en een stuk pizza een uur heb zitten lezen. Vervolgens ben ik door de stad gaan wandelen en belande op Victoria Square met mijn voeten in de fontijn om heb nogmaals een uur mijn boek zitten lezen. Onder backpackers staat Adelaide bekend als een saaie stad. Misschien is dit zo wanneer je er langer verblijft, maar voor de avonden dat ik er heb verbleven geldt dat ik het voornamelijk erg relaxt en lekker rustig vond. :)
Na mijn struinavondje in Adelaide ging ik dus naar Kangaroo Island. De dagen hier stonden vooral in het teken van wildlife spotting: zeehonden, koala's, kangaroo's, walibi's enz. Voor mij was het ondertussen alweer vijf maanden geleden dat ik door Australie had gereisd. Het was dus erg leuk om alle voor Australie zo kenmerkende dieren weer eens voorbij te zien komen. Het gaafste vond ik het gevecht tussen twee mega mannetjes kangaroo's om een vrouwtje. Dat gaat er echt hard aan toe! En ik heb heerlijk van mijn kangaroo steak zitten genieten terwijl zijn broertjes en zusjes vrolijk voorbij sprongen. Na Kangaroo Island kwam ik laat terug in Adelaide. Ik had nog net de tijd om over the markets te struinen en bij het eettentje te eten dat Marieke mij aangeraden had: My Mum's Kitchen. Niet echt een logische naam voor een Aziatisch eettentje als je het mij vraagt. Het eten was erg lekker, en ik vond het vooral erg leuk me te bedenken dat Vin en Mariek hier een jaar geleden met z'n tweeen hadden gegeten. Helaas had ik niet meer tijd om Adelaide te leren kennen want de volgende ochtend ging vroeg de wekker: op naar the Grampians and the Great Ocean Road.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit laatste stuk van mijn reis niet erg spectaculair vond. Na zoveel van Australie en Nieuw Zeeland te hebben gezien, ben ik een beetje verwend geraakt. Het was nog steeds wel mooi, maar de 'wow' factor was er een beetje vanaf. Daarnaast werkte het weer ook niet echt mee. Ik heb me ondanks dat wel prima vermaakt met de grappige muziek van de guide en de mensen in mijn bus, maar ik begon tegelijkertijd ook wel echt te merken dat ik klaar was met Australie. Ik heb er alles gezien en gedaan wat ik wilde en het begon tijd te worden voor iets nieuws. Na the Great Ocean Road heb ik nog vijf dagen in Melbourne doorgebracht. De olympische spelen waren ondertussen begonnen en ik heb best wat uren lekker chilled voor de tv doorgebracht.
Halfpipe snowboard mannen: wat zijn Amerikanen toch irritant! Naast mij zat een Amerikaanse gast en de arrogantie die hij uitstraalde toen een Amerikaan eerste werd, was nog groter dan die van de winnaar zelf!
Halfpipe snowboard women: In your face!! Niet Amerika maar Australie werd eerste! Gna..!!
Ik moet zeggen dat naast deze Amerikaanse gast de sfeer in het hostel tijdens het kijken van de Olympics best vriendschappelijk is. Het geeft wel iets speciaals om zo'n groot sport event te kijken met allemaal mensen van verschillende nationaliteiten :)
Natuurlijk heb ik mijn tijd in Melbourne niet alleen maar tv hangend voorbij laten gaan. Ik hebben lekker door de stad gewandeld, over de Victoria Markets gestruind om souvenirs te kopen, gemeet met mensen die ik tijdens het reizen heb ontmoet, gechilled op het strand in St Kilda en naar de night markets geweest voor een portie slechte muziek en goedkope sangria. Melbourne is echt een enorm relaxte stad! En ik had er graag nog langer willen blijven, maar de 20e wachtte mijn nachtbus om mij (voor de laatste keer *snif snif*) naar Sydney te brengen.

Bijna al mijn vluchten stonden in verbinding met Sydney.
Perth - Sydney
Sydney - Nadi
Nadi - Sydney
Sydney - Auckland
Christchruch - Sydney
Sydney - Adelaide
Ik wist dat elke keer wanneer ik Sydney verliet dat ik weer terug zo komen. Ik voel me zo vertrouwd in die stad en weet er mijn weg zo goed te vinden, dat ik het wel gek vond me te bedenken dat ik er nu toch echt voor de laatste keer was. Mijn laatste dagen waren wel echt ontzettend leuk. Op mijn laatste avond was er een grote parade georganiseerd voor Chinese New Year. De hele stad in was in rep en roer. Om half 10 werd de parade afgesloten met vuurwerk op Darling Harbour. Samen met m'n oud huisgenootje ben ik hier naar toe geweest. Na het vuurwerk heb ik nog lekker een wijntje gedronken met een ander vriendinnetje, Jet, en toen was mijn laatste avond in Sydney toch echt voorbij.
Gelukkig de volgende dag nog een halve dag te gaan. Ik ben toen heel George St afgelopen naar Circular Quay om the Harbour Brigde en het Opera House gedag te zeggen. Vervolgens ben ik op mijn terugweg over Pitt St nog de Sydney Tower in geweest. Vanuit deze toren heb je echt een heel mooi uitzicht over de hele stad. Ik kreeg toch wel even een brok in mijn keel, maar Asia kwam steeds dichterbij en daar begon ik steeds meer naaruit te kijken!
Ik ga Australie zeker missen. Ik ga het missen dat elke keer dat ik iets verlies (camera, portomonee, mobiel) het als een boomerang weer terug komt. Ik ga het missen dat er naar mijn naam wordt gevraagd wanneer je een kop koffie besteld. Ik ga the no worries mentaliteit en de vrijheid missen. Maar bovenal ga ik het gewoon gek vinden dat ik er waarschijnlijk nooit meer terug kom. Ik heb er echt een top tijd gehad. Ik heb zoveel mensen ontmoet, nieuwe vrienden gemaakt, mooie dingen gezien en gave dingen gedaan. Ik heb zoveel nieuwe ervaringen opgedaan en daarmee ook zoveel geleerd! Er waren ook zeker momenten die moeilijk waren of die minder leuk waren, maar over het geheel genomen kijk ik echt nu al met enorm veel plezier terug op mijn tijd in Australie!

Maar goed, zoals ik al eerder schreef: Ik was toe aan iets nieuws.. En iets nieuws heb ik gekregen!
Gisternacht ben ik in Bangkok aangekomen. Wat een verschil! Nu al! Het begon al wanneer ik mijn vliegtuig uitstapte. Sydney Airport is zo overzichtelijk als het maar kan. Hier in Bangkok, moet je echter even zoeken voordat je tussen alle die gekke tekentjes "Baggage Claim" gevonden hebt. Bij de passport check zaten twee dames gezellig te kletsen en voor het eerst kun je het gesprek simpelweg niet volgen. In Sydney lopen minstens twee honden rond om je bagage te besnuffelen en wordt je 3x in een verschillende rij opgedeeld naar het juiste checkpoint omdat je toevallig hiking boots bij je hebt die gecontroleerd moeten worden op aarde restjes. Ik had hetzelfde in Bangkok verwacht, maar ik ben in tijden niet zo makkelijk een airport uitgewandeld.
Op naar de taxi's! Een aller aardigste meneer bracht mij naar mijn hostel onderweg enthousiast allemaal dingen aanwijzend. Ik geloof serieus dat ik maar 50% van wat deze meneer mij vertelde echt heb begrepen. Daartegenover staat dat hij geloof ik maar 20% van wat ik zei begreep. "Sir, do I have to wear the seat belt by law?". "Yes, I'm going really fast. We be there soon". Stel je dit laatste zinnetje even voor met een onwijs slecht Aziatisch/engels accent. Tja, onze gesprekken waren niet van het hoogste niveau en dat is jammer want ik vraag mijn eerste taxichauffeur altijd de hemd van het lijf over het land waar ik net gearriveerd ben. Maar goed, dit is Thailand. En hier gaat het er allemaal net even anders aan toe. Heerlijk! Ik heb er helemaal zin in!
Vandaag heb ik een chill-en-lonely-planet-lees-dag ingelast. Ik heb net heerlijk zitten genieten van een iced coffee voor 80 cent!! En nu ga ik even een lekker broodje bestellen voor ehemz.. ik denk.. zo'n 1 euro..! :)
Ja, ik ga me hier zeker vermaken. Ik kijk er echt naar uit lekker het land in te gaan, maar natuurlijk de komende dagen eerst even ontdekken wat Bangkok allemaal te bieden heeft!
Groetjes vanuit een super warm Bangkok!
Liefs,
Luus!
P.S. Voor deze ene keer even geen foto's. Mijn maag maakt honger kreten en uploaden van foto's duurt altijd zo lang. Tot de volgende keer! En dan met mooie foto's van Thailand!!

Lucienne Ruigrok

1. Sandra:
    23 februari 2010
    Heej luus! Wat gaaf zeg dat je in bangkok bent aangekomen!! Wat gaat de tijd toch snel zeg :) Voor je het weet staan we je hier al op te wachten op Schiphol! Ik ben erg benieuwd hoe thailand is na australie en nieuw-zeeland!!
    Ik ben er bij hoor 6 april!!
    Geniet van je laatste maand en nog wat dagen en wordt nog even lekker bruin in thailand :D Wat zijn je plannen allemaal daar?
    Veel plezier en tot mails! kus
  2. Vincent Ruigrok:
    Ha zus!
    Geniet nog maar even van je trip, voor je t weet zit het er weer op. Afgelopen weekend foto's gezien van New Zealand, dat wil ik ook!!!

heel veel plezier nog in thailand! tot snel.
    Vincent
  3. Haagies:
    Hai Lucienne.
    Thailand is wel even wat anders als Australie.Wij hebben daar een paar jaar geleden een rondreis gemaakt,wij vinden het een mooi land, vooral bij de River Kwai is de natuur mooi en groen.
    Ze doen wel hun best om je te verstaan en alles is lekker goedkoop.Las dat je 6 april weer naar huis komt, ergens zal je wel balen, maar aan de andere kant ook weer leuk om iedereen hier te zien.
    Geniet van Thailand. Als het kan ,ga dan naar een travestietenshow. Wij zijn in PUcket naar zo´n show geweest en het was,,,,grandioos.
    We wensen je nog heel veel plezier, geniet van alle nieuwe indrukken die je weer op doet. Ze zijn er gek op tempels in alle soorten en maten.Heel leuk overal orchideeen,op je bed, op straat, grappig.
    Wat vliegt de tijd voorbij, nog een goede maand, tjonge jonge.Veel plezier nog.
    Hartelijke groeten van de Haagies. Kus
  4. Lucienne:
    23 februari 2010
    nou zeg, iedereen is al aan het aftellen voor me
    Daar wil ik helemaal niet aan herinnert worden ;)
    whhaha.. maar inderdaad voor ik het weet is het voorbij
    ik ga zeker nog gigantisch genieten hier..
    Bedankt voor jullie reacties! :D
    xx
  5. Dionne:
    23 februari 2010
    Bwaaaah natuurlijk kom je nog wel een keer terug! Hallo, je hebt nog wel minstens 60 jaar de tijd om terug te komen, laten we daar even vanuit gaan.

Maar ben benieuwd naar je Thailand verhalen! :D
  6. Lindy:
    23 februari 2010
    Hahaha sadist: 'En ik heb heerlijk van mijn kangaroo steak zitten genieten terwijl zijn broertjes en zusjes vrolijk voorbij sprongen' :P

Gek idee dat je nu niet meer in australie zit. Wel kick dat je vuurwerk had op je laatste dag daar! En tuurlijk ben ik stiekem aan het aftellen :P (eigen belang) maargoed meid geniet er nog van!

Mocht je een keer een uitnodiging krijgen voor een bruiloft daar, dan moet je m aannemen. Mijn collega heeft dat toen gedaan.

Kuss!!
  7. Maaike:
    27 februari 2010
    Ha meis,

Dat klinkt allemaar weer super goed. Het verhaal van thuiskomen in Sydney is zooo bekend! Nu op naar Thailand, ook fantastisch! Kun je nog lekker een paar duikjes maken.

Enjoy! Kus Maaike
  8. Fam.P. Vollebregt:
    20 maart 2010
    Heyy Lucienne,

Hoi Lucienne, We staan versteld wat jij niet allemaal meemaakt. Zo lekker de vrijheid en al je belevenissen. Ongelofelijk!!!
    Schitterend de foto's die je gemaakt hebt. Zulke mooie foto's van de omgeving heb ik nog niet gemaakt.!! Vind het zo knap dat je dit zo doet. Wat moet jij niet gelukkig en verrijkt zijn na dit jaar.!! Je bent echt gegroeid. We kijken ernaar uit om je 6 april weer te zien. Zal erg wennen zijn. kusjes xxxx Paul en Karin en de kids